Koronawirus - jak poradzić sobie z psychologicznymi skutkami kwarantanny?

marca 15, 2020

Koronawirus - psychologiczne skutki kwarantanny

Jeszcze miesiąc temu zupełnie nie przewidywałam takiego rozwoju spraw w Polsce. Nie przewidywałam, że sytuacja, która działa się gdzieś daleko na Świecie, tak bardzo dotknie nas dziś, tutaj. No i wreszcie, że tak ograniczy to, co wcześniej było oczywiste – wolność i podstawowe bezpieczeństwo.


Jako psycholog zaczęłam się zastanawiać, jaki to może mieć wpływ na nas wszystkich ale przede wszystkim:
  • na osoby, które przebywają w ścisłej kwarantannie
  • na osoby chore na koronawirus
  • na wszystkich nas, których przez najbliższe dwa tygodnie będzie obowiązywał #zostajewdomu
Korzystając ze swojej wiedzy, postanowiłam podzielić się z Wami tym, jakie według mnie zagrożenia niesie dla nas ta sytuacja ale też, jak możemy pozytywnie ją wykorzystać 😊! No i przede wszystkim – co robić z tak dużą ilością czasu.

Koronawirus - Życie w izolacji

To hasło, które pod względem psychologicznym pierwsze przychodzi mi do głowy. 
To też rzecz, która często martwi moich pacjentów – nic dziwnego, bo nie służy naturze człowieka. Długotrwała izolacja, może wpływać na nasze samopoczucie emocjonalne, poziom stresu, sen, czy samoocenę. 

Nie jestem lekarzem ale wiem, że w przypadku wirusów jest to jednak najlepsza forma prewencji.

Jak poradzić sobie i izolacją i jak wspierać bliskich poddanych kwarantannie?

  • Badania pokazują, że łatwiej jest nam znieść skutki odosobnienia, kiedy wiemy, że robimy to „dla dobra społecznego”, generalnie – kiedy wiemy jaki jest tego cel (Brooks, Webster, Smitch i inn., 2020)
  • Zdecydowanie z pomocą przychodzi też technologia! Dzisiaj, możemy przecież korzystać z video-rozmowy i dzięki temu wspierać naszych bliskich rozmową i obecnością – trochę inną niż zwykle bo z ekranu komputera, jednak nadal pomocną.
  • Kolejnym skutkiem kwarantanny jest po prostu nuda. Wyjęci z naszego codziennego życia, pełnego wyzwań i codziennych celów, musimy nagle zaciągnąć hamulec ręczny i po prostu zwolnić… do zera. Jak pokazują badania nuda bywa też jednym ze stresorów w kwarantannie i wpływa na nasze psychiczne samopoczucie (Brooks, Webster, Smitch i inn., 2020). By poradzić sobie z nudą, warto zrobić listę rzeczy, na które nigdy nie mieliśmy czasu, a które chcieliśmy zrobić w domu. Może się okazać, że to dobry moment na część z nich 😊! Dajmy sobie też odrobinę czasu, by przyzwyczaić się do nowych okoliczności. To zrozumiałe, że zmiana trybu życia na początku będzie trudna. Dajmy sami sobie zrozumienie w tych pierwszych dniach.
  • Tym, co często pomaga, jest też świadomość, że kwarantanna jest ograniczona w czasie. Po prostu, że to przejściowa sytuacja.

Stygmatyzacja

Bardzo mnie złości, gdy widzę w mediach nagłówki „pacjent zero”, „pacjent nr…”. Jestem pewna, że nikomu nie byłoby łatwo być „pacjentem numer…., który zakaził kilka innych osób”. Szczególnie, jeśli stało się to nieświadomie i nie z premedytacją. 

Media są często bezlitosne, a w swoich artykułach nie myślą o samopoczuciu opisywanych osób. Pomyślmy więc my! Osobom poddanym kwarantannie lub osobom chorym, należy się od nas dawka empatii i wsparcia. Etykiety są zawsze groźne. Bo bardzo upraszczają. Sprawiają, że widzimy już tylko „pacjenta z koronawirusem”, a nie człowieka.

Nadmiar informacji

Również i nadmiar informacji o koronawirusie, produkowany codziennie przez media, może być dla nas zagrożeniem. W psychologii nazywamy to stresem informacyjnym. To stan, kiedy mamy wokół siebie miliony różnych, często sprzecznych ze sobą informacji. Sprawia to, że czujemy się bardziej zestresowani i niepewni. Nie powiem tutaj, że chodzi o to, żeby odciąć się od informacji – bo to również może rodzić lęk. Ważnym jest, żeby ograniczyć dopływ informacji i np. wybrać jeden kanał, któremu ufamy i z którego będziemy się dowiadywać nowych rzeczy.

To wreszcie – jak możemy pozytywnie wykorzystać najbliższe dwa tygodnie kwarantanny?


Podsumowując:

  • Odkryjmy, co dobrego daje nam ten słynny online. Od początku swojej pracy terapeutycznej, jestem wdzięczna, że mogę na co dzień wykorzystywać internetowe narzędzia, które wspierają moją pracę. Dzięki temu, mogę prowadzić sesje psychoterapii przez internet i teraz nie zawieszać pracy z klientami. Mogę łączyć się z kimś na drugim krańcu świata ale mogę też urozmaicać pracę z klientem korzystając z aplikacji psychologicznych.
Być może, w Twoim zawodzie czy hobby, jest coś fajnego do znalezienia w interecie? Zachęcam do poszukiwań!

  • Przeznaczmy ten czas na robienie rzeczy, na które czasu nam zawsze brakowało. Może dzięki kursom internetowym możemy się czegoś nowego nauczyć? Może na naszej półce leży książka do przeczytania? A może to dobry moment, by ofiarować więcej naszego czasu domownikom? Wybór należy do Was 😊!
  • Szukajmy rzeczy, na które nadal mamy wpływ – na to co zrobimy ze swoim czasem, jak go wykorzystamy, co zjemy itp. W okresie, kiedy musimy się częściowo podporządkować ograniczonej wolności, warto wyszukiwać takie rzeczy – które zależą od nas.
  • Nie traćmy kontaktu z innymi. Rozmawiajmy z naszymi domownikami, łączmy się ze znajomymi na video-rozmowach. Wsparcie społeczne i poczucie wspólnoty, to bardzo ważny czynnik prewencyjny dla naszego dobrego samopoczucia. Technologia może nam pomóc - bo ważne jest, żebyśmy w następnym czasie - zostali w domu!
  • Ograniczmy kontakt z mediami – to ważne żeby być na bieżąco. Tak samo ważne jest jednak, żeby nie żyć tylko i wyłącznie informacjami podawanymi przez media – bo to potrafi przytłoczyć. Znajdźmy w tym wszystkim równowagę!


A jeśli w tym trudnym okresie potrzebujesz wsparcia – pamiętaj, że nadal możesz się zgłosić do specjalisty. Całkiem duża część terapeutów przeniosła swoje działania do interentu. Ja również od zawsze wierzyłam w potęgę i elastyczność, jaką daje psychoterapia online - napisz do mnie a znajdziemy wspólny termin.



Dbajmy o siebie i #zostańmywdomu!

Przeczytaj również

0 komentarze

Dane kontaktowe

Psycholog Online - Aleksandra Juszczyk
www.poreczna.pl
poreczna.kontakt@gmail.com
Psychologia na wyciągnięcie ręki