Żyć odważnie i wartościowo? Czyli słów kilka o terapii ACT

lutego 07, 2020

Zrozumieć ACT

Terapia Akceptacji i Zaangażowania namieszała mi w głowie!

Ale coś czuję, że to zamieszanie pozytywne, kreatywne i że coś dobrego z tego będzie! Już od jakiegoś czasu interesowałam się tym podejściem, trochę czytałam, coś podpatrywałam ale moja wiedza była bardzo podzielona, fragmentaryczna. Dlatego, gdy tylko dzięki uprzejmości wydawnictwa GWP, mogłam sięgnąć po książkę „Zrozumieć ACT”, nie wahałam się ani chwili!

Terapia ACT - z czym to się je?


Czy to możliwe, żeby podążać za swoimi wartościami, traktować je jak drogowskazy i jednocześnie nie walczyć z przeciwnościami losu i nieprzyjemnymi uczuciami? Żeby je akceptować i mówiąc w przenośni po prostu „brać na klatę”? Autor książki „Zrozumieć ACT. Terapia Akceptacji i Zaangażowania w praktyce”, na każdej stronie udowadnia nam, że tak :).

ACT to zupełnie nowe podejście, które miesza w głowie, bo pokazuje, że by, żyć w pełni i szczęśliwie nie należy walczyć czy zmieniać nieprzyjemnych myśli czy emocji. A to jest przecież nasz pierwszy odruch! Źle się czujemy, coś na uwiera, nachodzą negatywne myśli i emocje – i włącza się tryb rozwiązywania problemów. Od razu coś robimy by uciec, zakończyć te nieprzyjemne doznania. A terapia ACT pokazuje, że nie tędy droga.

Jak więc żyć – klucz do sukcesu z terapii ACT:

1. Po pierwsze otwórz się na doznania

I te pozytywne i negatywne. Życie jest pełne zarówno jednych i drugich. Nie da się od nich uciec, a tylko akceptując że są i otwierając się na nie, przestajemy marnować energię na bezskuteczną walkę. Zamiast tego mamy czas, przestrzeń i zasoby, by zaangażować się w wartościowe życie.

2. Wartości 

To właśnie one nadają kierunek i sens naszemu działaniu. One są siłą i motorem napędowym. Dzięki nim też, łatwiej jest nam otwierać się na różne doznania (i te negatywne i pozytywne), bo wiemy do czego dążymy. Poświęćmy więc chwilę czasu na to, by zastanowić się jakie te wartości u nas są.

3. Defuzja

To mityczne słowo to nic więcej jak nabranie dystansu do swoich myśli. Spojrzenie na nie z perspektywy obserwatora. Odklejenie się od nich. Wyobraź sobie, że podnosisz głowę i patrzysz się na niebo, a Twoje myśli to obłoki, które pojawiają się, a zaraz później wiatr pcha je dalej i znikają. To właśnie defuzja, czyli pozwolenie swoim myślom i emocjom przypływać i odpływać, zamiast nadmierne przywiązywanie się do jednej z nich. Ile to razy przywiązujemy się do jednej myśli, czy oceny. Oglądamy ją pod każdym kątem, tracimy czas i energię, którą możemy przecież spożytkować lepiej.

4. Tu i teraz

Nasz umysł ma tendencję do odpływania w przeszłość, bądź wybiegania w przyszłość. I choć często nie ma w tym nic złego, czasem zbyt duże zanurzenie w innej czasoprzestrzeni, utrudnia nam wartościowe życie – bo znów zabiera czas i energię. Odwraca naszą uwagę od tego co teraz.

A to co teraz, już się przecież nie powtórzy.


To cztery główne i dla mnie najważniejsze mechanizmy działające w ACT. Dodatkowo, jako terapeutce, podoba mi się mnogość metafor używanych w tym podejściu. Zauważyłam, że czasem dobra metafora zapada głębiej w pamięć, niż wiele innych słów.

Polecam książkę „Zrozumieć ACT” wszystkim, którzy są związani z zawodami pomocowymi. Daje bardzo ciekawą bazę do pracy z klientem ale też narzędzia, dzięki którym możemy rozwijać się sami J. Autor odsyła nas też do wielu materiałów w Internecie, a na końcu każdego rozdziału, zachęca do przećwiczenia nabytych umiejętności w praktyce.

Zaciekawieni terapią ACT? Chcecie wiedzieć więcej J?



Jeżeli czujesz, że potrzebujesz wsparcia psychologa zapraszam do umówienia sesji Online. Możemy spotkać się na Skype/ Messengerze bez konieczności dojazdów i stresu związanego z obcym gabinetem.

Przeczytaj również

0 komentarze

Dane kontaktowe

Psycholog Online - Aleksandra Juszczyk
www.poreczna.pl
poreczna.kontakt@gmail.com
Psychologia na wyciągnięcie ręki