Psychologiczna biblioteczka - Pożegnaj wagę

listopada 25, 2019



Specjalnie dla Was, przygotowałam recenzję kolejnej książki wydawnictwa GWP.

Po książkę „Pożegnaj wagę” musiałam sięgnąć z dwóch ważnych powodów:

Po pierwsze: 

Tematy związane z wagą, cielesnością, stosunkiem do własnego ciała, są mi bliskie już od czasów studiów. Pamiętam, jak na drugim roku, miałam napisać swoją pierwszą ważną pracę naukową. 

Stanęłam przed pytaniem: wszystko fajnie ale na jaki temat w ogóle mam pisać? Wykładowczyni bardzo nam wtedy pomagała, prowadząc ćwiczenia, które miały nas zbliżyć do wyboru „swojego” tematu. Choć najpierw miałam pisać o psychologii sportu, później moje myśli cały czas wędrowały w stronę ciała. I tak już zostało :). Relacji z ciałem poświęciłam nie tylko tą ale też następne prace naukowe.

Po drugie: 

Ostatnio coraz bardziej bliska jest mi terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT) – o którą opiera się właśnie ta książka. Jest to podejście terapeutyczne, które wywodzi się z mojego nurtu – terapii poznawczo-behawioralnej.
ACT bardzo fajnie pokazuje, jak przestać walczyć z sobą samym i mimo przeciwności, jakie stawia przed nami nasz umysł, żyć pełnią życia w zgodzie z naszymi wartościami. 

„Pożegnaj wagę” – o czym to jest?

Na początku miałam duże obawy co do tej lektury. Bałam się, że będzie to kolejny poradnik z „dietą cud w tle”. Okazało się, że w rzeczywistości to książka, jakiej moim zdaniem, brakowało na rynku. 

Już na pierwszych stronach znajdziemy informację, że autorzy nie ograniczają się tylko i wyłącznie do pisania o diecie i o odchudzaniu. Pokazują wręcz, że często wpadamy w pułapkę, w której uzależniamy nasze poczucie szczęścia i spełnienia od wyglądu zewnętrznego. 

„Jak schudnę to…”, większość naszych myśli koncentruje się wokół tego. 

Tymczasem takie myślenie zabiera nam czas – czas, który możemy poświęcić na wiele innych, ciekawszych rzeczy. To nie znaczy, że dbać o zdrowie i sylwetkę nie warto! Warto natomiast zastanowić się, po co to robimy? Dlaczego jest to dla nas ważne?

I przez taką podróż – odpowiedź na te pytania, prowadzi nas książka :). Bo to właśnie ta odpowiedź, może być dla nas motywacją i motorem napędowym – nie do diety – ale do zmiany swojego stylu życia, na taki, który będzie zgodny z nami.

W książce znajdziemy też wprowadzenie do technik zaczerpniętych z terapii ACT, które pozwolą nam zaakceptować i jednocześnie zdystansować się do jedzeniowych pokus, jakie stawia przed nami każdy dzień. 

Dzięki narzędziom, które przedstawiają autorzy, przestajemy walczyć, ze sobą i swoimi myślami o diecie. Uczymy się je dostrzegać, akceptować i świadomie podejmować decyzje. 

Nie wystarczy jednak przeczytać, trzeba zacząć wprowadzać nabytą wiedzę w życie. I o to również „Pożegnaj wagę” dba! W każdym rozdziale znajdziemy historyjki z życia autorów – pokazujące, jak było u nich, zanim wypracowali pomocną relację ze swoim ciałem i wagą. Znajdziemy też krótkie ćwiczenia, które pozwolą nam zastosować techniki z książki, już dzisiaj – już teraz.

Podsumowując:

„Pożegnaj wagę”, to nie typowa książka o kolejnym rodzaju diety. To książka, która zanim przejdziesz na kolejną dietę, zadba o twoją psychikę, powrót do wartości i relację z ciałem. Później pokaże, że to nie o tymczasową dietę chodzi ale o budowę zdrowego i wygodnego stylu życia. Pokaże, że potknięcia zdarzają się każdemu i nie świadczą o naszej bezwartościowości. Pomoże też oprzeć się pokusom, jakie podpowiada nam umysł. 

„Pożegnaj wagę pomaga nam budować poczucie własnej wartości w oparciu o całe nasze życie – nie tylko wygląd – i to jest chyba najlepsza rekomendacja.

Jestem ciekawa Waszych opinii, czytaliście już? Macie zamiar?

Przeczytaj również

0 komentarze

Dane kontaktowe

Psycholog Online - Aleksandra Juszczyk
www.poreczna.pl
poreczna.kontakt@gmail.com
Psychologia na wyciągnięcie ręki