Jak zacząć cieszyć się chwilą?

września 09, 2019



Czy znasz to uczucie, gdy mimo tego, że zapowiadał się fajny wakacyjny weekend w niedzielę wieczorem masz wrażenie, że czas przeleciał Ci przez palce? Niby działy się fajne rzeczy ale ciężko było Ci się na nich skupić bo cały czas myślałeś o czymś innym.

Być może Twoje myśli, zamiast cieszyć się obecnym momentem uciekały w przeszłość lub przyszłość. Rozpamiętywały trudne wydarzenia lub planowały i przejmowały się dniem jutrzejszym.

Całe szczęście umiejętność bycia obecnym tu i teraz można trenować. Kilka prostych ćwiczeń wykonywanych regularnie może pomóc nam w pełni przeżyć fajny wyjazd czy spotkanie z przyjaciółmi.

Pomocną w tym celu techniką jest mindfulness czyli nauka uważności. Ostatnio w psychologii nurt ten bardzo się rozwija, dużo się o nim mówi. Powstają kolejne badania naukowe, wskazujące na pozytywny wpływ uważności na zdrowie, równowagę psychiczną, czy relacje z innymi. 
Uważność przypomina nam, by w dzisiejszym pędzącym świecie zatrzymać się na chwilę i dostrzec co jest wokół nas. 
W praktyce mindfulness skupiamy się na tym co widzimy,  co słyszymy, co smakujemy ale także na tym co jest w naszej głowie i ciele. Ćwiczenia te, dają  możliwość zauważenia własnych myśli i emocji z tą jednak różnicą, że uczą je akceptować i pozwalać im odejść. Innymi słowy oduczają nas rozpamiętywania!

Dobroczynny wpływ uważności to także lepsze poznanie siebie. Dzięki niej łapiemy kontakt z naszymi emocjami, zaczynamy dostrzegać jak się czujemy, co sprawia nam przyjemność, a w czym się nie odnajdujemy. Odkrywamy wiedzę o nas samych, która często bywa niedostępna przez pęd, w jakim żyjemy. Im więcej informacji o sobie zgromadzimy, tym łatwiej będzie też o wyznaczenie swojego kierunku w życiu.


W takim razie od czego zacząć?!


Nie byłabym sobą, gdybym w tym miejscu nie poleciła aplikacji psychologicznych, które pomagają rozwijać techniki uważności. Prowadzą nas za rękę przez kolejne ćwiczenia – dla mnie stały się już elementem codziennej rutyny :).



  1. Pierwsza z nich to niezawodny HeadSpace. Aplikacja w podstawowym, darmowym planie posiada 10 sesji mindfulness – do wyboru 3, 5 i 10 minut. Każda sesja to plik audio, który podaje nam na bieżąco dokładne instrukcje. Oprócz tego aplikacja jest genialnie zrobiona, zarówno pod kątem graficznym jak i intuicyjności korzystania. Raz na jakiś czas użytkownik otrzymuje krótką animację, w prosty sposób wyjaśniającą poszczególne techniki minfulness. Polecam wygospodarować 10 minut wolnego czasu, poprosić domowników, żeby nam nie przeszkadzali i powoli skupić się na instrukcjach podawanych w aplikacji.
  2.  Numer dwa to aplikacja Calm. Tutaj na sam początek mamy 7 darmowych sesji wprowadzających w technikę mindfulness. Dodatkowo aplikacja udostępnia 7 sesji skupionych na redukcji lęku. Już samo patrzenie na Calm daje możliwość wyciszenia. Ekran wita nas kilkoma pięknymi motywami – do wyboru górskie jezioro, ogień w kominku, deszcz spadający na liście i kilka innych – każdy motyw w formie wizualnej towarzyszy nam podczas ćwiczeń.


Oczywiście obie aplikacje możemy rozszerzyć i wykupić płatną wersję z dużą ilością dodatkowych technik i funkcjonalności.

Co sądzicie o mindfullnes? Praktykowaliście już kiedyś? A może po przeczytaniu postu, postanowiliście zacząć?

Dajcie znać  komentarzach!

Przeczytaj również

0 komentarze

Dane kontaktowe

Psycholog Online - Aleksandra Juszczyk
www.poreczna.pl
kontakt@poreczna.pl
Psychologia na wyciągnięcie ręki