Jak poradzić sobie ze zmianą – poradnik dla studentów (i nie tylko)

września 27, 2019


zmiany w życiu

Dzisiaj kilka słów o tym, dlaczego zmiany bywają dla nas trudne i jak można sobie z nimi (w zależności od powodu) poradzić.


Zbliża się początek roku akademickiego. Dla części z Was, może być to właśnie czas zmian – pójścia na studia, zmiany kierunku, rozpoczęcia nowej pracy, przeprowadzki do nowego miejsca.
 
Być może towarzyszą Wam różne emocje – od ekscytacji, ciekawości, aż po strach i niepokój – pytania jak to będzie?. Nic dziwnego, że boimy się tego co nowe i nieznane, a żeby oswoić i odnaleźć się na nowym terenie potrzeba czasu.
Zmiana generuje dużo pytań i niepewności – jak to będzie?, po co to robię? Po co mi to było? A jeżeli się nie uda? A jeżeli mnie nie polubią? Te myśli mają tendencję do nakręcania się. Tworzą wielki wir, z którego ciężko jest uciec.
W psychologii takie myśli nazywamy katastrofizacją. Przewidujemy pewne katastroficzne, negatywne skutki – które w ogóle nie muszą mieć nic wspólnego z rzeczywistością. 

To, co pojawia się w naszej głowie, wpływa później na nasze emocje i zachowania. Czujemy lęk i niepokój i najchętniej schowalibyśmy się pod kocem, a nie stawiali czoła zmianom.

Gdy zauważysz u siebie takie myśli powiedz sobie na chwilę STOP i sprawdź, czy mają one jakieś pokrycie w rzeczywistości – czy kiedyś w przeszłości rzeczywiście tak się stało? Czy obecnie masz jakieś przesłanki, które mówią o tym, że tak może być? Zgromadź argumenty, które potwierdzają, ale też obalają Twoją myśl. Być może, okaże się, że Twój umysł pobiegł za daleko, a myśli, które Ci podpowiedział nie zawsze są prawdziwe.

Dlaczego nawet zmiany, które sami inicjujemy bywają trudne?


      1. Lęk

    Pierwszym powodem jest strach. Często zmiana upośledza nasze poczucie bezpieczeństwa i pewności. Rzuca nas w coś nowego i nieznanego. To, co jest nam obce budzi strach. Dopiero, gdy tą nowość poznamy, zaczynamy odzyskiwać poczucie bezpieczeństwa i czuć się pewniej w nowej sytuacji.
    Dlatego, by możliwie ułatwić sobie zmianę warto zadbać o to, by jak najwięcej o nowym się dowiedzieć. Rozpoczynasz studia? Przeczytaj artykuły o tym, jak wygląda studiowanie, dowiedz się więcej o swoim kierunku, popytaj znajomych.

    Pomocne są też techniki wizualizacyjne. Spróbuj w wyobraźni przejść przez pierwszy dzień w nowym miejscu – jak to może wyglądać, kto będzie obok ciebie, co się będzie działo, jak będziesz ubrany? To wszystko pomoże Ci się odpowiednio przygotować i sprawi, że nowe nie będzie już takie obce!

    Warto też, zamiast koncentrować się na tym co nieznane, znaleźć w nowej sytuacji to co dobrze znane i bezpieczne. Jakie elementy wspólne ma nowa sytuacja z Twoim obecnym życiem?

          2. Utrata


    Warto pamiętać o tym, że zmiana i wprowadzenie czegoś nowego, to też utrata starego porządku. Czasem to właśnie na tym aspekcie zmiany się koncentrujemy. Rozpamiętujemy to, co było i ciężko jest nam pójść na przód. Trudno jest porzucić coś, co trwało dosyć długo i do czego się przyzwyczailiśmy.

    Tu znów z pomocą przychodzi nam spojrzenie na problem z nieco innej perspektywy. Zamiast koncentrować swoją uwagę na stracie, spróbuj zacząć myśleć o zyskach. Przywołaj w myślach powód, dla którego zacząłeś myśleć o zmianie i się na nią zdecydowałeś. Pomyśl o korzyściach jakie właśnie zmiana może Ci przynieść 😊.

          3. Obawa przed porażką


    Powodem trudnych emocji związanych ze zmianą może być też lęk przed poniesieniem porażki. Zadajemy sobie pytania – co jak mi się nie uda? Co sobie o mnie pomyślą inni? Co jak zmienię swoje życie nie na lepsze, a na gorsze?

    W takich sytuacjach, bardzo lubię pracę z najgorszym możliwym scenariuszem. Co najgorszego mogłoby się stać? Często okazuje się, że nawet ten najgorszy scenariusz nie jest tak przerażający, jak wydawało nam się na początku. 

    „Jak nie spodoba mi się ten kierunek studiów – to najwyżej będzie to dla mnie informacja o tym, czego nie chcę robić i w przyszłym roku, świadomie zaaplikuję na inny.”

    Takie „zmaterializowanie” najgorszego scenariusza, często pokazuje, że nie jest tak źle jak na początku nam się wydawało.


    Tym jednak, co moim zdaniem, jest najważniejsze w przechodzeniu przez zmianę, to akceptacja i zrozumienie dla siebie samego. Powiedzenie sobie: 

    „Tak jestem w trudnym momencie, to zrozumiałe, że mogę się źle czuć, to zrozumiałe że potrzebuję wsparcia”.

    Pamiętajmy też, że jeśli ciężko nam jest samemu poradzić sobie z emocjami związanymi ze zmianą, warto skorzystać z pomocy psychoterapeuty. Czasem bywa tak, że na skutek różnych życiowych wydarzeń ukształtowały się w naszej głowie pewne przekonania – na temat siebie, innych, zmiany i porażki, które obecnie nas nie wspierają. Terapeuta pomoże nam się im przyjrzeć, a także z nimi popracować. Pomoże nam także przejść przez trudny czas zmiany.

    Trzymam kciuki za Wasze zmiany :)!

    Przeczytaj również

    0 komentarze

    Dane kontaktowe

    Psycholog Online - Aleksandra Juszczyk
    www.poreczna.pl
    kontakt@poreczna.pl
    Psychologia na wyciągnięcie ręki