Jak żyć w świecie nieograniczonych możliwości?

sierpnia 27, 2019



Prowadząc warsztaty lub indywidualne konsultacje ze studentami bardzo często zauważam ich zagubienie i strach przed mnogością możliwości, jakie przed nimi stoją. Dostęp do internetu i postęp technologiczny sprawiły, że poznajemy zawody, możliwości, sposoby na życie, które wcześniej były nam zupełnie obce.

Możemy w jednej sekundzie sprawdzić jakie pomysły na życie mają osoby na przeciwległym kontynencie ale też podzielić się swoim świeżym pomysłem na siebie z koleżanką na Messengerze. Cały czas jesteśmy „w sieci” i cały czas docierają do nas nowe informacje – od znajomych na mediach społecznościowych, lub z całego świata – w internecie telewizji itd.

Z jednej strony daje to nam ogromne możliwości – życia po swojemu, odkrywania nowych kultur, zawodów, zainteresowań ale z drugiej strony bardzo często budzi po prostu lęk. Czujemy, że jest tego wszystkiego za dużo, nie wiadomo co wybrać, a informacje, które do nas docierają są po prostu ze sobą sprzeczne. 

Okazuje się, że jest to obecnie bardzo powszechne zjawisko, które nawet doczekało się swojego terminu psychologicznego – nazywamy je „stresem informacyjnym”.


Doświadczamy go właśnie wtedy, kiedy napływ informacji jest tak duży, że nie możemy ich odpowiednio przetworzyć i zintegrować z naszym wewnętrznym systemem wiedzy. Nasza uwaga ma ograniczoną możliwość przetwarzania informacji. Co więcej, nie zmieniła się ona od czasów naszych dziadków – gdy informacje dopływały tylko za pomocą znajomych, gazet i radia.

Dzisiaj naszą uwagę zalewają miliony informacji, których nie jesteśmy w stanie na spokojnie przetworzyć.

Zupełnie naturalne jest to, że w takiej sytuacji czujemy lęk, niepewność i przytłoczenie tymi wszystkimi perspektywami. Bardzo ciężko jest wtedy podjąć jakąś decyzję, czy ułożyć plan na przyszłość. To, co przeważa to niepewność.

Jak poradzić sobie ze zjawiskiem stresu informacyjnego? Jak sprawić, by dostęp do informacji działał na naszą korzyść i pomagał w podejmowaniu ważnych życiowych wyborów? 


  • To Ty tutaj decydujesz

Nie zapominajmy o tym, że to do nas należy decyzja jak i kiedy karmimy się kolejnymi nowinkami. Choć łatwo wpaść w informacyjny wir i szukać coraz więcej nowych informacji, w tym przypadku więcej nie zawsze znaczy lepiej.
Zadaj sobie pytanie: Które źródła informacji, tworzą u Ciebie największy mętlik w głowie?
Gdy już wiesz co to jest, możesz świadomie zadecydować kiedy i jak chcesz z nich korzystać. Zastanów się nad wprowadzeniem czasowych ograniczeń – np. 10 minut dziennie. Może warto też wyłączyć automatyczne powiadomienia pojawiające się w telefonie, być może zdecydujesz się na odinstalowanie aplikacji, która zwykle zalewa Cię informacjami.
Wszystkie pomysły są dobre, ważne by odzyskać kontrolę nad sterem.

  • Informacyjny detoks

Tak jak jeździmy na wakacje, by nabrać sił do działania i odpocząć od codziennych obowiązków, tak warto pamiętać o wakacjach od informacji. Daj sobie wolne – spokojny weekend, dzień, czy tydzień, gdy nie będziesz sprawdzać maila, meseengera, czy facebooka. Czas dla siebie i tego co Cię otacza. W ten sposób dasz swojemu umysłowi chwilę odpoczynku ale także szanse na przetworzenie i poukładanie wszystkich wiadomości. Zrobisz miejsce na nowe wyzwania i nową wiedzę.
Warto, by taka przerwa weszła Ci w nawyk i stała się Twoją nową rutyną. W myśl zasady, że warto zapobiegać niż leczyć, rób sobie detoks od informacji cyklicznie. Nawet wtedy, gdy nie czujesz się jeszcze przytłoczony ich ilością.

  •  Organizuj

Pomóż swojej uwadze i organizuj treści, które do Ciebie docierają. Załóż notatnik, kalendarz, zapisuj ważne frazy czy informacje.
Twórz mapy myśli! To znakomite narzędzie, które pozwoli odwzorować Twój tok myślenia na papierze, a co więcej pozwoli Ci spojrzeć na niego z dystansu i być może nabrać innej perspektywy. Może zauważysz jakieś ciekawe połączenia, których wcześniej nie dostrzegałeś?

Mapy myśli można tworzyć ręcznie na papierze (tak najbardziej lubię), lub przy użyciu programów komputerowych -  w tym przypadku polecam Ci darmowy XMind.



Jak to jest w Waszym przypadku – kiedy czujecie się przeładowani informacjami? Jakie są Wasze sposoby na odzyskanie równowagi? Dajcie znać w komentarzach :)!


Przeczytaj również

0 komentarze

Dane kontaktowe

Psycholog Online - Aleksandra Juszczyk
www.poreczna.pl
kontakt@poreczna.pl
Psychologia na wyciągnięcie ręki